La Liga 2024-2025. O nouă bătălie între branduri: Real Madrid vs. Barcelona, Mbappé și Yamal.

În câteva zile va începe unul dintre cele mai urmărite campionate de fotbal din lume, La Liga 2024-2025. Un articol despre ce se întâmplă în culisele La Liga, care este bătălia dintre brandurile cluburilor de fotbal Real Madrid și Barcelona, și cum Mbappé și Yamal devin "pârghii" de marketing.

FOOTBALL

Marius Polcovnicu

8/12/20245 min citit

La Liga 2024-2024, ilustratie cu Mbappe-Real Madrid vs. Yamal-BarcelonaLa Liga 2024-2024, ilustratie cu Mbappe-Real Madrid vs. Yamal-Barcelona

  Începe unul dintre cele mai urmărite campionate de fotbal din lume, La Liga 2024-2025, și nu putem rata ocazia de a dezbate  rivalitatea constantă din Campionatul Spaniol - Real Madrid vs. Barcelona. Voi trata colțurile ascunse de ochii celor care nu studiază îndeaproape acest subiect, inclusiv mișcările strategice în vârful cărora se află doi dintre cei mai doriți fotbaliști - Mbappé și Yamal.

  Campionatul Spaniol, în ciuda unei competiții inegale dintre primele 6 cluburi (Real Madrid, Barcelona, Atletico Madrid, Sevilla, Athletic Bilbao, Villarreal) și restul echipelor, reușește să atragă un număr exponențial de fani. Acest succes se datorează capitalului de imagine pe care cluburile Real Madrid și Barcelona au reușit să-l exporte peste frontierele Spaniei.

La Liga 2024-2025. Real Madrid vs. Barcelona, și rolurile jucate de Mbappé și Yamal.

Care este jocul din culisele La Liga 2024 - 2025?

  Relația dintre Real Madrid și Barcelona nu se limitează doar la un duel fotbalistic; ele reprezintă conflictul regional dintre Regatul Castilian (Real Madrid) și Comunitatea Autonomă Catalană (Barcelona).

  Acest aspect poate fi văzut atât prin optica suporterului, cât și prin cea a patronatului/socios. Deși pentru cel dintâi această rivalitate a atins o influență către un public global, dând naștere unor fenomene de turism de fotbal care impactează direct suporterul local prin prețurile ridicate la bilete, pentru cel din urmă această rivalitate a însemnat o goană după potențiali sponsori și creditori.

Cum au ajuns Real Madrid și Barcelona să devină două corporații în mediul fotbalului mondial?

  Florentino Pérez, președintele clubului Castilian Real Madrid, este o figură influentă nu numai în spațiul fotbalistic Spaniol și internațional, ci și în cel politic. Relația strânsă pe care a avut-o cu membrii Partidului Popular Spaniol (PP) din anii '90 până astăzi i-a permis obținerea unui număr substanțial de contracte publice de construcție cu statul. Compania ACS (Actividades de Construccion y Servicios), a cărei figură cheie este, a reușit să acapareze piața imobiliară spaniolă. În anii 2000 era principala companie care se ocupa de infrastructura statului spaniol, aici incluzând autostrăzi, linii de metrou, construcții publice, și nu numai.

  Background-ul fotbalului este tot într-o lume neoliberală, bazată pe loialități cu figuri politice, relații care, odată cultivate, te invită și către alți potențiali parteneri. În fruntea Real Madrid, Florentino Pérez a încercat să atragă capital pentru a produce capital, prin toate relațiile sale, plecând de la figuri influente din jurul lui Franco până la entități financiare ca J.P. Morgan.

Real Madrid - un brand global ultra-capitalist.

  Real Madrid-ul este oglinda capitalismului actual, un club cu surse de venit provenite din relații strânse cu supraputeri globale financiare ca J.P. Morgan, Emirates sau CVC Capital Partners, a cărui investiție nu se limitează la performanță. În fapt, performanța este doar instrumentul de stabilitate a capitalului de imagine.

Mbappé, o piesă de marketing de export.

  Real Madrid este un brand global, astfel că jucătorii acestui club trebuie să aibă și ei, la rândul lor, o bază de fani răspândită. Pentru acest fapt, venirea lui Mbappé la Real Madrid nu doar că este o lovitură către celelalte cluburi datorită valorii sale fotbalistice, ci și a ceea ce reprezintă el în spațiul extra-sportiv. Kylian Mbappé este simbolul Franței, este o voce cu impact și în politic - vezi declarația sa de dinaintea alegerilor

  "I think that more than ever, we have to go and vote, it is really urgent, we cannot leave our country in the hands of these people, it is really urgent."

  Mbappé, actualmente, este cel mai bun produs de marketing de export. Chiar dacă la nivelul performanțelor Real Madrid tot a reușit să păstreze un nivel ridicat (câștigând UEFA Champions League în 2024 și în 2022) venirea lui Mbappé poate să propulseze clubul către un alt nivel al brandului lor, depășind astfel, încă o dată, un nou record.

Scriem, dar și ilustrăm pentru că iubim fotbalul.

Lamine Yamal, steaua catalană ce tocmai a luat naștere.

  În aditia expansiunii financiare a clubului Castilian vine chiar un element indirect, nașterea unui alt star la clubul catalan, Barcelona. Turneul lui Yamal la EURO 2024 l-a propulsat ca unul dintre cei mai promițători tineri din fotbalul actual. La doar 16 ani - acum 17 - a cucerit trofeul European cu 1 gol și 4 assist-uri.

  Lamine Yamal pare a-și fi câștigat o notorietate mai mare decât a avut-o poate în trecut Ansu Fati, fapt care poate avea o influență în cazul unei inconsistențe în joc. Apariția unui jucător de imagine provenit din academia proprie poate fi nu doar un pas către a redeveni un brand global, dar și în a alimenta rivalitatea cu Real Madrid, crescând astfel implicit câștigurile celor două.

Lamine Yamal poster ilustrat La Liga 2024 2025
Lamine Yamal poster ilustrat La Liga 2024 2025

FC Barcelona - un rival constant.

  Elementul acesta al rivalității este cheie pentru marketingul celor două cluburi, poate mai mult decât în orice campionat. Constanța celor două face ca brandul fiecăruia să fie dependent de ce produce și celălalt. Clubul catalan, în comparație cu cel castilian, dispune de o conducere mai puțin stabilă, președinții fiind schimbați o dată la câțiva ani. Acesta poate fi și un motiv pentru care, în fața unei crize în club, politicile au fost schimbătoare cu privire la formatul echipei.

  Totodată, fiecare a venit cu relațiile întreprinse dinaintea poziției din club. Astfel, Bartomeu a fost cel care a dansat un balet în jurul așteptărilor politice legate de capitalul simbolic al Barcelonei în fața cererii de independență a Cataloniei pentru a putea menține o relație strânsă cu băncile din capitală și cu întreprinderile externe. Tot el este cel care a atras cele mai multe investiții, însă și cel care a îndatorat cel mai mult clubul. Rosell este cel care a adus pe masă un contract imens cu Qatar Airways.

 Post plecării lui Messi, clubul însă și-a pierdut notorietatea de imagine. Totodată, apariția a unui jucător ca Lamine Yamal și repropulsarea clubului alături de el spre performanțe internaționale poate reface imaginea brandului pe plan global, redevenind astfel unul dintre principalii competitori în această industrie financiară a fotbalului.

El Clásico revitalizat?

 Noul sezon 2024 poate fi pe bună dreptate unul cheie în resuscitarea El Clásico-ului, esențial în continuarea rivalității individuale dintre cele două echipe.

  Venirea lui Mbappé și sezonul remarcabil făcut în vară de Lamine Yamal poate însemna o nouă etapă spre un duel al „giganților” spanioli din fotbal - Barcelona și Real Madrid. Spun asta pentru că, în mod evident, apusul Campionatului Spaniol a venit odată cu lipsa rivalității individualistice dintre Cristiano Ronaldo și Messi.

  Poate fi acesta noul răsărit al celor două cluburi?

  Cum vor impacta aceste mutări situația lor financiară?

  Să observăm cu emoție ce se întâmplă în La Liga.